autor: Patryk Łukasz "PŁK" Kubiak
Najlepsze thrillery 2023, nasze top 14
Kino powinno wzbudzać w nas emocje. A czy ludzkość stworzyła do tego celu gatunek filmowy lepszy niż thriller? W mojej opinii – nie. Dlatego zapraszam Was na top 14 najlepszych thrillerów, które warto obejrzeć w 2023 roku.

Thriller to – według Słownika Języka Polskiego PWN – dreszczowiec. Ale co to właściwie oznacza? Przecież nie chodzi dosłownie o przechodzące po plecach ciarki (choć niekiedy również). Dla mnie thriller to przede wszystkim film, który porusza widza. Wywołuje w nim przysłowiowy dreszcz emocji. To właśnie tymi kryteriami kierowałem się, gdy tworzyłem niniejszą listę.
Dobierając produkcje do poniższego zestawienia, starałem się także wybierać jak najświeższe obrazy. Szczęśliwie – autorzy tworzący w tym gatunku są na tyle płodni, że ze wskazaniem doskonałych thrillerów z ostatnich 2-3 lat nie było żadnego problemu. Oto więc top 14 thrillerów, po które warto sięgnąć w 2023 roku!
Najlepsze thrillery – top 14
- 14. Na złej drodze (Emily the Criminal)
- 13. Winni (The Guilty)
- 12. Men
- 11. Gra fortuny (Operation Fortune: Ruse de guerre)
- 10. Fresh
- 9. Upadek Grace (A Fall from Grace)
- 8. Zaginione dziewczyny (Lost Girls)
- 7. Hiacynt
- 6. Bestie na krawędzi (Ji-pu-ra-gi-ra-do Jab-go Sip-eun Jib-seung-deul)
- 5. Tenet
- 4. Jeden gniewny człowiek (Wrath of Man)
- 3. Nikt (Nobody)
- 2. Diabeł wcielony (The Devil All the Time)
- 1. Mauretańczyk (The Mauritanian)
14. Na złej drodze (Emily the Criminal)

Gdzie obejrzeć: Premiery Canal+, Apple TV
Pierwsza, ale nie ostatnia na tej liście produkcja z Audrey Plazą. W tym filmie granej przez nią bohaterki nie opuszcza pech. Kobieta mierzy się z długiem, który zamierza spłacić, wplątując się w oszustwo kredytowe. W wyniku tego zostaje wciągnięta do półświata w Los Angeles, co niestety wiąże się dla niej ze śmiertelnymi konsekwencjami. Według krytyków to wciągający thriller, w którym najjaśniej błyszczy właśnie Plaza.
13. Winni (The Guilty)

Gdzie obejrzeć: Netflix
A teraz kolej na film z udziałem Jake’a Gyllenhaala. Choć na wstępie trzeba od razu zaznaczyć, że wspomnienie o „udziale” kalifornijskiego aktora to wielkie niedoszacowanie jego roli. Gyllenhaal jest bowiem winnym tego, że Winni Antoine’a Fugua w ogóle znaleźli się na tej liście. Znany m.in. z Wolnego strzelca artysta skradł show, a emocje, które odczuwamy podczas seansu tego thrillera, pochodzą wyłącznie z jego wnętrza. I nie jest to żadna ujma dla całego obrazu czy reżysera, bo ten ostatni stworzył Gyllenhaalowi idealne warunki.
12. Men

Gdzie obejrzeć: HBO Max, Premiery Canal+, Play Now, Polsat Box Go
Poszukując bezpiecznej przystani po straszliwej stracie, straumatyzowana Harper uciekła z Londynu i zaszyła się w angielskiej posiadłości, dokąd wybrała się samotnie. Nawiedzana przez bolesne wspomnienia kobieta pragnie odkupienia, jednak lokalne krajobrazy nie sprzyjają leczeniu tak, jak to sobie wyobrażała. Produkcja, która jest obrazem toksycznej męskości oraz tego, jak trudno jest się od niej uwolnić, wyszła spod ręki Alexa Garlanda, który stał również za kamerą Ex Machiny i Anihilacji.
11. Gra fortuny (Operation Fortune: Ruse de guerre)

Gdzie obejrzeć: niedostępny w serwisach VoD
Kolejny owoc współpracy Guya Ritchie’ego i Jasona Stathama. Tym razem zaprezentowali widzom historię agenta specjalnego, Orsona Fortune’a, i jego zespołu, którzy zrekrutowali do tajnej misji jedną z największych hollywoodzkich gwiazd. W powietrzu wisi groźba sprzedaży nowej śmiercionośnej technologii, która może zakłócić porządek świata. Widowisko oferuje lekką rozrywkę i nie próbuje udawać, że jest czymś więcej, zatem może to być idealna pozycja dla fanów thrillerów z akcją i humorem.
10. Fresh

Gdzie obejrzeć: Disney+
Tegoroczna, ciepło przyjęta przez widzów i krytyków pozycja, w której występują Daisy Edgar-Jones i Sebastian Stan. Główna bohaterka tego filmu doświadczyła horroru współczesnych randek i ma dość aplikacji randkowych. W związku z tym ryzykuje i daje swój numer telefonu pociągającemu mężczyźnie, którego poznała w sklepie spożywczym. Pierwsze spotkanie oczarowało ją na tyle, że przyjęła propozycję romantycznego wypadu weekendowego. Nie spodziewała się jednak tego, że w jego trakcie odkryje, w jak nietypowych smakach gustuje jej nowy chłopak.
9. Upadek Grace (A Fall from Grace)

Gdzie obejrzeć: Netflix
Kolejną pozycję w topce tego tygodnia okupuje Upadek Grace, którego głównym twórcą jest Tyler Perry – czyli aktor, którego możecie kojarzyć z Zaginionej dziewczyny Davida Finchera czy Nie patrz w górę Adama McKaya. Widać, że okazję pracy z tak uzdolnionymi reżyserami Perry postanowił wykorzystać do maksimum. Upadek Grace to nie jest pierwsza produkcja w jego portfolio, ale – mimo że nie oglądałem wszystkich jego filmów – wydaje się jego opus magnum. Przynajmniej jak na razie. Jeżeli uwielbiacie Finchera, u Perry’ego poczujecie się jak w (bardzo niepokojącym) domu.
8. Zaginione dziewczyny (Lost Girls)

Gdzie obejrzeć: Netflix
Wyżej było o Zaginionej dziewczynie, teraz będzie o takich kilku. I bynajmniej nie chodzi o kontynuację dreszczowca Finchera. Lost Girls wyreżyserowała Liz Garbus, a na ekranie prym wiedzie przede wszystkim Amy Ryan (nominowana w 2007 roku do Oscara za drugoplanową rolę w Gdzie jesteś, Amando?). Intryga wzięta na tapet przez Garbus jest dość powszednia: oto matka zaginionej dziewczyny w obliczu nieporadności władz postanawia wziąć śledztwo we własne ręce. Mimo powyższego film trzyma w napięciu, a główna rola Ryan stanowi bardzo przyjemne zaskoczenie.
7. Hiacynt

Gdzie obejrzeć: Netflix
Jest i polska reprezentacja. O Hiacyncie Piotra Domalewskiego było głośno. Twórcy postanowili zabrać się za trudny i dzielący nasze społeczeństwo temat, lecz to nie z tego powodu rodzimy thriller znalazł się w tym rankingu. To przede wszystkim doskonale zrealizowane kino, osadzone w dodatku w modnych ostatnimi czasy realiach Polskiej Republiki Ludowej, będącej jednocześnie tłem i antagonistą w opowiadanej historii. Jeżeli byliście do tej pory na bakier z produkcjami znad Wisły, z przyjemnością zachęcam Was do przeproszenia się z nimi. Hiacynt na to zasługuje.
6. Bestie na krawędzi (Ji-pu-ra-gi-ra-do Jab-go Sip-eun Jib-seung-deul)

Gdzie obejrzeć: niedostępny w serwisach VoD
Z rejonów Europy Środkowo-Wschodniej przenosimy się do odległej Azji. Konkretnie zaś: do Korei Południowej. Tamtejsze kino od dobrych kilku lat przebija się do szerokiego mainstreamu, a dzięki temu możemy poznawać takie perełki jak Bestie na krawędzi. Niech nie odstrasza Was tytuł oryginału: thriller Yong-hoon Kima nie jest aż tak skomplikowany, choć nie można odmówić mu paru udanych zwrotów akcji. Gdybym miał porównywać styl Kima do któregoś ze stylów najpopularniejszych światowych autorów, bez wahania powiedziałbym: koreański Tarantino.
5. Tenet

Gdzie obejrzeć: HBO Max, Player, Apple TV, Chili
Tenet to ostatni film Christophera Nolana. Nie jest to owoc najwyższej formy brytyjskiego mistrza, ale nawet taki Nolan jest świetny. Ten thriller to swego rodzaju komentarz do współczesności, politycznych zawirowań i społecznych niepokojów. Nie oznacza to jednocześnie, że zabrakło w Tenecie akcji. Od początku główny bohater – Protagonista (John David Washington) – ma pełne ręce roboty. Nolan po raz kolejny idealnie wyważył proporcje pomiędzy dojrzałym wątkiem fabularnym i soczystymi sekwencjami sensacyjnymi. I chwała mu za to.
4. Jeden gniewny człowiek (Wrath of Man)

Gdzie obejrzeć: Amazon Prime Video, Premiery Canal+, Player, Play Now, Cineman
Jeden gniewny człowiek to ostatni film Guya Ritchiego, którym ekscentryczny reżyser udowodnił, że nadal posiada to magiczne „coś”, pozwalające mu łączyć niewyrachowaną i prostą akcję z oryginalnym sposobem prowadzenia narracji.
O ostatnim thrillerze sygnowanym nazwiskiem Jasona Stathama pisałem już przy okazji najlepszych filmów z udziałem owego aktora. Wówczas umieściłem go na trzecim miejscu, tu musi zadowolić się pozycją o oczko gorszą. Jeden gniewny człowiek to wyśmienite kino, stawiające na niewymuszoną akcję i absurdalne (jak to u Ritchiego) dialogi. Doskonały w swojej klasie.
3. Nikt (Nobody)

Gdzie obejrzeć: Canal+ Online, Player, Apple TV
Najniższy stopień podium thrillerowej topki przypadł filmowi z udziałem jednego z moich ulubionych aktorów ostatnich lat, którego jednak nie podejrzewałem o aż tak wielką elastyczność w doborze ról. Powiedzmy sobie szczerze: gdyby ktoś przed marcem 2021 roku powiedział mi, że Bob Odenkirk może zagrać maczystycznego zabijakę – i to z powodzeniem! – prawdopodobnie potraktowałbym go jak świra. I to ja wyszedłbym na idiotę. W odróżnieniu od nawiązującego stylistyką i wykonaniem do staromodnego kina akcji, Nikt to nowoczesny film sensacyjny. Chcę więcej, panie Odenkirk!
2. Diabeł wcielony (The Devil All the Time)

Gdzie obejrzeć: Netflix
Na najgorszym miejscu dla sportowca, ale bardzo znaczącym dla filmów w naszym zestawieniu, ląduje z przytupem Diabeł wcielony. Antonio Campos nakręcił znakomity thriller, w którym gęsta jak broda pastora atmosfera budowana jest poprzez dialogi i szaro-szare kreacje postaci. Skoro już przy rolach jesteśmy, przyznać należy, że po raz kolejny wielki kunszt aktorski pokazał tu Robert Pattinson, grający właśnie wielebnego – choć gładko ogolonego. Partner Willema Dafoe z Lighthouse grał również w Tenecie. Polecam obejrzeć obydwa obrazy w krótkim odstępie czasu: po pierwsze – by zobaczyć, jak różne mogą być dobre thrillery. Po drugie – by sprawdzić, jak inny, a zarazem genialny może być Pattinson.
1. Mauretańczyk (The Mauritanian)

Gdzie obejrzeć: Canal+ Online, Premiery Canal+, Player, Play Now, Amazon Prime Video, Cineman
And the winner is… Cóż, dla mnie nie było w ostatnich latach lepszego thrillera niż Mauretańczyk Kevina Macdonalda. Jak na ironię, reżyser o tak kojarzącym się z amerykańskością nazwisku nakręcił obraz wręcz obrazoburczy. Opowiada historię więźnia niesłusznie oskarżonego o terroryzm, który spędził w więzieniu o zaostrzonym rygorze, Guantanamo, dziesięć lat. Bez żadnego wyroku. To, co początkowo wyglądało na zwykłe nieporozumienie, szybko przerodziło się w tragedię – nie tylko tytułowego bohatera, ale i całej jego rodziny. W walce o sprawiedliwość na wielkim ekranie wzięli udział Tahar Rahim, Jodie Foster i Benedict Cumberbatch. Obraz dla fanów sądowych dramatów i dla każdego człowieka wrażliwego na czyjąś krzywdę.