Unreal Engine 5 i Unity przyspieszają tworzenie filmów animowanych

Filmy i seriale a gry wideo to dwa całkowicie różne rodzaje rozrywki, które zdają się nie mieć ze sobą zbyt wiele wspólnego. To się jednak zmienia i silniki graficzne używane przy tworzeniu gier, coraz częściej pomagają również przy produkcji filmów.

news
21 marca 2023
4
Źrodło fot. Unlimited Motion Ltd; Unsplash.com; 2020
i

W 2012 roku specjalista od animacji, Andrew Bean, wydał książkę pod tytułem 3D Animation Essentials. Lektura w przystępny sposób starała się pokazać świat animacji 3D, którą wykorzystuje się przy produkcji gier, filmów lub seriali. Na jednej ze stron można znaleźć ciekawą grafikę, która obrazuje proces powstawania gotowego filmu animowanego: od pomysłu do wyświetlenia na ekranie.

Unreal Engine 5 i Unity przyspieszają tworzenie filmów animowanych - ilustracja #1
Źródło: 3D Animation Essentials; Andrew Bean; Sybex; 2012

Od razu widać, że całość zajmuje sporo czasu. Produkcja składa się z bardzo dużej liczby pomniejszych kroków, które muszą zostać wykonane w odpowiedniej kolejności, co ostatecznie doprowadza do ukończonego filmu animowanego. Od wydania książki minęło jednak ponad 10 lat i wsparcie w postaci nowych technologii przyszło być może z mało spodziewanej strony – silników graficznych do gier wideo.

W 2022 roku Michele Bousquet wraz z Epic Games udostępniła The Animation Field Guide dla silnika graficznego Unreal Engine. Lektura pokazywała, iż wspomniany Unreal Engine, a także Unity, są świetnymi narzędziami, które mają swoje zastosowanie przy produkcji filmów oraz seriali. Wszystko dzięki tak zwanemu „Real-Time Pipeline”.

Nowoczesne silniki graficzne pozwalają wykonywać wiele czynności w czasie rzeczywistym. Dotyczy to między innymi renderowania lub obsługi motion-capture. Dzięki temu ekipa odpowiedzialna za produkcję może oglądać efekty swojej pracy na żywo, a pewne zadania wykonuje się jednocześnie, co zdecydowanie oszczędza czas.

Unreal Engine 5 i Unity przyspieszają tworzenie filmów animowanych - ilustracja #2
Źródło: The Animation Field Guide; Michele Bousquet; Epic Games; 2022

Wcześniej każdy krok w tworzeniu animacji miał swoją kolejność i nie można było rozpocząć animacji bez w pełni gotowego modelu. Oczywiście, przy użyciu silników graficznych wciąż wszystkie elementy muszą zostać wykonane, ale nie trzeba czekać z rozpoczęciem kolejnego kroku, aż zakończy się poprzedni.

Działania w czasie rzeczywistym przyspieszają tworzenie efektów wizualnych i cząsteczkowych, a także symulacji fizyki. W przeszłości wspomniane efekty pochłonęłyby godziny na wyrenderowanie, gdzie każdy element wymagałby osobnego procesu. Dzięki nowoczesnym silnikom graficznymi zajmuje to zdecydowanie mniej czasu, co pozwala skupić się na innych elementach produkcji.

W The Animation Field Guide można przeczytać, iż przetwarzanie w czasie rzeczywistym jest źródłem nowych dostępnych technik modelowania i przetwarzania grafiki. Połączenie przetwarzania oraz technik, jakie otwierają przed filmowcami silniki graficzne, staje się podstawą całego procesu tworzenia animacji. Wynikiem tego są nie tylko niewidziane wcześniej możliwości wizualne i wierność rzeczywistości, ale i elastyczność, jakiej artyści wcześniej nie mieli.

Przyszłość filmów i seriali animowanych zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Rozwój nowego silnika graficznego Unreal Engine 5 może przynieść nową generację produkcji animowanych, które nie tylko będą zachwycały wyglądem, ale i ich produkcja zajmie mniej czasu oraz pochłoną mniejsze budżety. Wszyscy mogą na tym skorzystać.

POWIĄZANE TEMATY: filmy animowane

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Swoją podróż z pisaniem i publicystyką zaczął już wiele lat temu, bo w listopadzie 2021 roku. Wtedy to na Allegro można było zobaczyć jego newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRY-OnLine i Filmomaniaka, gdzie można podziwiać prezentowane przez niego nowości związane z branżą filmową. Mimo związku z serialami, to jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Swoimi doświadczeniami mógł się dzielić podczas moderowania forum mmorpg.org.pl lata temu, ale pod innym nickiem, żeby nie można było go namierzyć. Jak przystało na prawdziwego Polaka uwielbia ponarzekać, więc jego felietony to głównie marudzenie na wszystko, co podpadnie.

Dlaczego twórca Dragon Balla zmasakrował Goku? Fan może mieć odpowiedź

Dlaczego twórca Dragon Balla zmasakrował Goku? Fan może mieć odpowiedź

Król lew jako saga na miarę Star Wars? Tego chce prezes studia Disneya

Król lew jako saga na miarę Star Wars? Tego chce prezes studia Disneya

Miles Morales w aktorskiej wersji? Producentka Spider-Mana o przyszłości bohatera

Miles Morales w aktorskiej wersji? Producentka Spider-Mana o przyszłości bohatera

Spider-Man: Poprzez multiwersum trochę kantuje mnie, że jest filmem, bo tempo akcji ma serialowe

Spider-Man: Poprzez multiwersum trochę kantuje mnie, że jest filmem, bo tempo akcji ma serialowe

Gwiazda The Last of Us w aktorskim filmie Jak wytresować smoka; znaleziono Czkawkę i Astrid

Gwiazda The Last of Us w aktorskim filmie Jak wytresować smoka; znaleziono Czkawkę i Astrid