Nowy horror rozsadził mi mózg

Do niedawna miałbym wątpliwości, czy Martwe zło może istnieć bez Bruce'a Campbella. Nowa odsłona serii zapewniła mi jednak tak intensywne wrażenia, że jeśli potrzebowałbym Asha, to do rozluźnienia napiętej atmosfery. Zło powróciło i rozsadza mózgi.

nasze opinie
Krzysztof "Krzyslewy" Lewandowski 20 kwietnia 2023
18
Źrodło fot. Evil Dead Rise, reż. Lee Cronin, Warner Bros. Pictures 2023
i

Powroty znanych franczyz z zaświatów są mocno dyskusyjne. Ileż to razy przejechaliśmy się na fali nostalgii, bo dana produkcja nawet nie stała obok kultowego pierwowzoru? Spodziewałem się, że podobnie będzie z nową odsłoną Martwego zła, tymczasem po seansie miałem poczucie, że czym prędzej potrzebuję się przewietrzyć. To było stresujące doświadczenie, pełne hektolitrów krwi i godnie reprezentujące klasyczną serię horrorów.

Groza prawie na poważnie

Nowe Martwe zło zaskoczyło mnie niedostatkiem kampowości. Oryginał był umoczony nie tylko we krwi, lecz także w doskonale bawiącym kiczu. Zwłaszcza w serialowej wersji Ash stał się odważnikiem, który równoważył oglądaną na ekranie grozę. W Przebudzeniu tego elementu mi brakowało – chciałbym, żeby do akcji wkroczył protagonista grany przez Bruce'a Campbella i z wujasowym uśmiechem porozstawiał demonicznych bydlaków po kątach, tnąc im kończyny przy pomocy piły mechanicznej. Groovy!

Asha jednak nie ma. Martwe zło startuje na nowo i musi wykreować nowego bohatera, który zastąpi ikonę horroru klasy B. Nie nastąpi to zbyt szybko, zatem demoniczne siły mają dużo czasu, by napędzić widzom strachu i dokonać krwawej rozróby. W scenach gore przesadną brutalność trudno było mi odbierać humorystycznie – nawet jeśli różne sztuczki są naśladownictwem i puszczeniem oka do fanów gatunku, to wydarzenia mają zbyt srogi wymiar i w najmniejszym stopniu nie trącą plastikiem.

Widać, że dołożono starań, by film był realistyczny w swojej drastyczności. Krew wygląda jak prawdziwa, a bohaterowie dosłownie w niej toną. Opętane osoby mają na twarzy upiorny uśmieszek w stylu klauna z najgorszych koszmarów i poruszają się w sposób – zarówno wizualnie, jak i akustycznie – który wprowadza w dyskomfort. Charakteryzacja powoduje ciary, wydaje się wręcz szatańska, od pewnych widoków chce się też odwrócić wzrok, przynajmniej na moment, żeby wziąć oddech, i dopiero potem stawić czoła kolejnej strasznej scenie.

Seans pod znakiem stresu i krwi

Przebudzenie gdzieniegdzie jest mniej intensywne, ale zazwyczaj ma to swoje uzasadnienie, np. podczas przedstawiania poszczególnych uczestników demonicznej masakry. To jednak było potrzebne, żebyśmy zdążyli poznać wszystkie postacie i uwierzyć w to, że mogą wyjść cało z tej kabały. Nie będę zdradzać fabuły, musicie już sami się przekonać, kto przeżyje, a kto nie – ale podoba mi się ta niepewność. Z jednej strony zło prezentuje się bardzo groźnie i zdaje się niepokonane, z drugiej zaś – mamy znany motyw rodziny z problemami, która zasługuje na lepszy los i w której na pewno obecna jest miłość. Po drodze nieraz padają budujące deklaracje, lecz na ile będą miały pokrycie w rzeczywistości?

Nowy horror rozsadził mi mózg - ilustracja #1
Martwe zło: Przebudzenie, reż. Lee Cronin, Warner Bros., 2023

Czuć NAPRAWDĘ straszne zagrożenie i są bohaterowie, z którymi zdążyliśmy się zżyć i którym kibicujemy. Do tego ujęcia trzymające w napięciu, choć oglądane już nie pierwszy raz (np. jeden fragment kojarzył mi się z Dziedzictwem. Hereditary). Cholernie stresujący spektakl współtworzy również zamknięta sceneria – poza wstępem akcja zostaje zamknięta w bloku. Postacie poruszają się głównie po jednym piętrze, próbując umknąć panoszącemu się złu, dla którego klaustrofobiczna winda czy prosty korytarz z mieszkaniami odgrodzonymi zaledwie drzwiami to wdzięczne pole do zabawy z ofiarami.

Nie wiem, czy obecność Asha uczyniłaby Przebudzenie jeszcze lepszym filmem – odczuwalność braku tego bohatera wynika z czegoś innego. Nowe Martwe zło dopiero na końcu przynosi pewne rozprężenie od stresującej grozy. I choć dokonuje tego z satysfakcjonującym uderzeniem (cenzura nie pozwala użyć adekwatniejszego słowa) i nawiązaniami dla fanów serii, to... nadal nie popuszcza hamulców w stronę radosnej masakry, zwłaszcza że przecież wśród bohaterów jest małe dziecko. Zostajemy sami z obejrzaną makabrą, przeoranym mózgiem i pragnieniem kolejnych podobnie pełnokrwistych seansów. Brzmi jak sadystyczna przyjemność – ale czy nie tym właśnie jest oglądanie horrorów?

OCENA 8/10

Krzysztof "Krzyslewy" Lewandowski

Krzysztof "Krzyslewy" Lewandowski

Studiował dziennikarstwo, filologię polską i psychologię realizowane na UKSW, UW i SWPS. Tam napisał m.in. pracę dyplomową poświęconą współczesnej roli czarno-białego kina. W GRYOnline.pl pracuje od sierpnia 2021 roku. Pisze artykuły oraz recenzje gier, filmów i seriali, a od lipca 2023 roku zajmuje stanowisko specjalisty ds. kreowania treści w dziale Paid Products. Jest autorem artykułu naukowego „Dynamika internetu a zachowania językowe" opublikowanego w książce „Relacje w cyberprzestrzeni”. Współtworzył słownik nazw miejscowych warszawskiej dzielnicy Wawer. Próbował sił z wierszami, ale w przyszłości wolałby napisać powieść. Pisanie w sieci zaczął na portalu GameExe.pl w wieku 14 lat. Najpierw recenzował książki, ale na tym nie poprzestał i na różnych portalach internetowych oceniał gry, filmy, seriale czy komiksy. Najbardziej podobają mu się motywy surrealistyczne i gry RPG.

„To była gigantyczna porażka”. Clint Eastwood nienawidzi klasycznego horroru, który Steven Spielberg uwielbia i widział już 25 razy

„To była gigantyczna porażka”. Clint Eastwood nienawidzi klasycznego horroru, który Steven Spielberg uwielbia i widział już 25 razy

Terrifier 3 - kiedy horror trafi do streamingu?

Terrifier 3 - kiedy horror trafi do streamingu?

Najlepsze horrory i czarne komedie na Halloween na Netflixie w 2024 roku

Najlepsze horrory i czarne komedie na Halloween na Netflixie w 2024 roku

„Komuś nie spodobał się scenariusz”. Twórcę Krzyku, Wesa Cravena, tak „zdenerwowała” jedna sytuacja, że w napisach końcowych umieścił złośliwe podziękowania

„Komuś nie spodobał się scenariusz”. Twórcę Krzyku, Wesa Cravena, tak „zdenerwowała” jedna sytuacja, że w napisach końcowych umieścił złośliwe podziękowania

Terrifier 4 - czy powstanie kolejny horror o morderczym klaunie? Damien Leone zapowiada „epickie zamknięcie” sagi

Terrifier 4 - czy powstanie kolejny horror o morderczym klaunie? Damien Leone zapowiada „epickie zamknięcie” sagi