„Będzie musiał żyć lub umrzeć na własnych warunkach”. Warner Bros. nie wierzyło w sukces filmu Clinta Eastwooda, który ostatecznie zdobył Oscary i zarobił 216 mln dolarów

Clint Eastwood utarł nosa niewierzącym w jego film producentom, którzy woleli postawić na dzieło z Tomem Hanksem i inne wysokobudżetowe produkcje, przez co niemal przeoczyli hit, który zdobył Oscary i zarobił 216 mln dolarów.

ciekawostki filmowe
Edyta Jastrzębska 27 sierpnia 2024
1
Źrodło fot. Million Dollar Baby, Clint Eastwood, Warner Bros. Pictures i Lakeshore International, 2004
i

Trafią się takie filmy, które biorą widownię z zaskoczenia, okazując się być znacznie lepszymi niż ktokolwiek się tego spodziewał. A czasami bywa też tak, że potrafią one zaskoczyć producentów, którzy zupełnie w nie nie wierzyli. Idealnym tego przykładem jest dzieło Clinta Eastwooda, film bokserski Za wszelką cenę, który Warner Bros. niekoniecznie chciało finansować. Ostatecznie dało temu projektowi szansę, ale więcej uwagi i finansów poświęcili innym projektom.

Eastwood musiał oczywiście zawalczyć o to, aby Warner Bros. chciało dołożyć się do tego filmu. Udało mu się załatwić, aby jedną połowę finansowało Lakeshore Entertainment, a resztę wyłożyło właśnie WB, które nadal niekoniecznie wierzyło w ten projekt, w związku z czym nie poświęcało mu wiele uwagi. Dzięki temu Eastwood miał znacznie więcej swobody, pracując nad nim. I w ten sposób mógł stworzyć dzieło dokładnie takie, jak chciał.

I wierzył w to, że obroni się ono samo, dlatego chciał, aby Za wszelką cenę samo zawalczyło o uwagę, bez pomocy publicystów. Opowiedział o tym podczas wywiadu z Rogerem Ebertem.

Po prostu chciałem to zrobić. Nie chciałem, żeby kręcili się wokół mnie publicyści. Trzymaliśmy się na uboczu. Przy wszystkich dużych filmach za 150, 200 milionów dolarów, myśleli, że ta produkcja jest na innym poziomie ważności. Miałem do dyspozycji około 25 milionów dolarów. Mieli swoich Aleksandrów i Ekspresy polarne, nad którymi pracowali, a ja uznałem, że mój film będzie musiał żyć lub umrzeć na własnych warunkach.

WB dopiero po ukończeniu filmu zaczęło dostrzegać jego potencjał. Gdy byli skupieni na swoich wielkich produkcjach, niemal przeoczyli dzieło o sporym potencjale, którym zainteresowali się dopiero po zapoznaniu się z ukończonym materiałem. I już zaczęto planować akcje marketingowe, gdy Eastwood jasno wyraził się, że nie jest tym zainteresowany i chce, aby jego obraz sam dowiódł swojej wartości.

Poszliśmy i zrobiliśmy to, oni nic o tym nie wiedzieli, a kiedy im to pokazaliśmy, powiedzieli: „Jezu, to nie jest takie złe”. Niektórzy ludzie w organizacji zaczęli być entuzjastycznie nastawieni. Eddie Feldman, facet od dystrybucji, powiedział: „Jak to wypuścimy?”. „Dlaczego po prostu nie wypuścimy tego po Święcie Dziękczynienia” – odpowiedziałem. Powiedział, że musimy zorganizować kampanię. „Żadnej kampanii, niczego” – odparłem. „Po prostu zobaczymy, jak to pójdzie”.

Eastwood odniósł sukces. Jego film spotkał się z fantastycznym przyjęciem, zarobkami znacznie przebijając budżet – wynik w box offisie to 216 milionów dolarów. Mało tego, dzieło Eastwooda zostało docenione także podczas gali rozdania Oscarów, wygrywając w czterech z siedmiu kategorii, w których było nominowane.

Eastwood udowodnił, że jego początkowo niedoceniany i pomijany projekt był wart każdego włożonego w niego dolara. Producenci niemal pominęli ten diament, który mógł przepaść, gdyby filmowiec nie zawalczył o niego.

Edyta Jastrzębska

Edyta Jastrzębska

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz kulturoznawstwa. W GRYOnline.pl zaczynała jako jeden z newsmanów w dziale filmowym, obecnie dogląda newsroomu filmowego, gdzie zajmuje się również korektą. Świetnie odnajduje się w tematyce filmowo-serialowej zarówno tej osadzonej w rzeczywistości, jak i w fantastyce. Na bieżąco śledzi branżowe trendy, jednak w wolnym czasie najchętniej sięga po tytuły mniej znane. Z popularnymi zaś ma skomplikowaną relację, przez co do wielu przekonuje się dopiero, gdy szum wokół nich ucichnie. Wieczory uwielbia spędzać nie tylko przy filmach, serialach, książkach oraz grach wideo, ale też przy RPG-ach tekstowych, w których siedzi od kilkunastu lat.

„Nie kryli swojego niezadowolenia”. Hiroyuki Sanada ocalił hit za 140 mln dolarów, choć reżyser nie chciał gwiazdy Shoguna w głównej roli obok Toma Cruise’a

„Nie kryli swojego niezadowolenia”. Hiroyuki Sanada ocalił hit za 140 mln dolarów, choć reżyser nie chciał gwiazdy Shoguna w głównej roli obok Toma Cruise’a

„To był poważny moment, ponieważ aktorka naprawdę umarła”. Teoria wielkiego podrywu zawiodła fanów w tej jednej scenie i do dziś nie daje im to spokoju

„To był poważny moment, ponieważ aktorka naprawdę umarła”. Teoria wielkiego podrywu zawiodła fanów w tej jednej scenie i do dziś nie daje im to spokoju

„Uważam, że było to konieczne”. Brooklyn 9-9 w odcinku, z którego Terry Crews jest dumny, na chwilę zapomniało, że jest komedią

„Uważam, że było to konieczne”. Brooklyn 9-9 w odcinku, z którego Terry Crews jest dumny, na chwilę zapomniało, że jest komedią

„To była trudna lekcja”. Ceniony reżyser zapewnił, że już nigdy nie będzie pracował z Julią Roberts

„To była trudna lekcja”. Ceniony reżyser zapewnił, że już nigdy nie będzie pracował z Julią Roberts

„Byłem w potrzasku”. Ten film z 2012 roku wart 100 mln dolarów ocalił karierę Hugh Granta i pomógł mu ponownie czerpać przyjemność z aktorstwa

„Byłem w potrzasku”. Ten film z 2012 roku wart 100 mln dolarów ocalił karierę Hugh Granta i pomógł mu ponownie czerpać przyjemność z aktorstwa