„Nadal nie lubię tego filmu”. Steven Spielberg nie był przekonany do scenariusza produkcji z Robinem Williamsem, która zarobiła 300 mln dolarów

Steven Spielberg nie był pewny filmu, który w 1991 roku nakręcił z Robinem Williamsem. Mimo to film odniósł sukces kasowy. Reżyser jednak nawet po latach nie potrafi przekonać się do swojego dzieła.

fantasy
Edyta Jastrzębska 23 lipca 2024
1
Źrodło fot. Hook, Steven Spielberg, TriStar Pictures, 1991
i

Niemal każdy artysta ma w swojej karierze dzieła, które lubi bardziej lub mniej i Steven Spielberg nie jest pod tym względem wyjątkiem. On również ma na swoim koncie filmy, z których nie jest dumny i które chciałby zrobić inaczej, a jedną z takich produkcji jest Hook, w którym wystąpił Robin Williams.

Nowa wersja historii Piotrusia Pana, w której główny bohater dorósł i wrócił do Nibylandii, aby pokonać Kapitana Haka, okazała się nie do końca tym, czego by chciał filmowiec. Hook z 1991 roku zarobił na siebie, przy budżecie 70 mln dolarów zebrał w box offisie niemal 301 mln dolarów, zatem wynik był naprawdę dobry. Mimo to produkcja zebrała kiepskie recenzje. Nie zdobyła sympatii recenzentów – w serwisie Rotten Tomatoes znajdziemy tylko 29% pozytywnych ocen krytyków (sytuacja lepiej wygląda po stronie widzów).

Sam Spielberg też dostrzega niedociągnięcia własnego dzieła, choć ma nadzieję, że kiedyś to się zmieni i w końcu polubi własne dzieło tak, jak widzowie. Opowiedział o tym w 2012 roku podczas programu Kermode & Mayo Film Review.

Chcę zobaczyć Hooka jeszcze raz. Nadal nie lubię tego filmu. Mam nadzieję, że pewnego dnia obejrzę go ponownie i być może polubię niektóre jego elementy.

6 lat później nadal nie był przekonany do swojego dzieła. Jak wyznał podczas rozmowy dla magazynu Empire, nie był pewny tego filmu, kiedy go kręcił, ponieważ scenariusz w pełni do niego nie przemawiał i nie wiedział, co robił.

Nie czułem się jak ryba w wodzie, kręcąc Hooka. Nie byłem pewny scenariusza. Byłem pewny pierwszego aktu i epilogu. Ale nie byłem pewny reszty. Nie do końca wiedziałem, co robię i próbowałem zamaskować swoją niepewność wartością produkcyjną; im bardziej czułem się niepewnie, tym większe i bardziej kolorowe stawały się scenografie.

Hook pozostaje więc filmem, do którego Spielberg nie potrafi się przekonać, choć do wielu widzów on przemawia, patrząc na to, ile zarobił oraz z jak dobrym odbiorem z ich strony się spotkał.

Edyta Jastrzębska

Edyta Jastrzębska

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz kulturoznawstwa. W GRYOnline.pl zaczynała jako jeden z newsmanów w dziale filmowym, obecnie dogląda newsroomu filmowego, gdzie zajmuje się również korektą. Świetnie odnajduje się w tematyce filmowo-serialowej zarówno tej osadzonej w rzeczywistości, jak i w fantastyce. Na bieżąco śledzi branżowe trendy, jednak w wolnym czasie najchętniej sięga po tytuły mniej znane. Z popularnymi zaś ma skomplikowaną relację, przez co do wielu przekonuje się dopiero, gdy szum wokół nich ucichnie. Wieczory uwielbia spędzać nie tylko przy filmach, serialach, książkach oraz grach wideo, ale też przy RPG-ach tekstowych, w których siedzi od kilkunastu lat.

Raz Mariska Hargitay wstrzymała prace na planie Law & Order: SVU, aby pomóc dziewczynce, która pomyliła ją z prawdziwą policjantką

Raz Mariska Hargitay wstrzymała prace na planie Law & Order: SVU, aby pomóc dziewczynce, która pomyliła ją z prawdziwą policjantką

„Dało mi to nauczkę”. Denzel Washington już nigdy nie powtórzy tej jednej rzeczy, którą zrobił na planie filmu z lat 80

„Dało mi to nauczkę”. Denzel Washington już nigdy nie powtórzy tej jednej rzeczy, którą zrobił na planie filmu z lat 80

„Nie mogę błagać mężczyzny w telewizji”. Ellen Pompeo była tak zawstydzona kręcąc tę ikoniczną scenę z Grey’s Anatomy, że podczas niej naprawdę płakała

„Nie mogę błagać mężczyzny w telewizji”. Ellen Pompeo była tak zawstydzona kręcąc tę ikoniczną scenę z Grey’s Anatomy, że podczas niej naprawdę płakała

„Miałem wiele obaw co do narracji”. Harrison Ford nazwał pracę nad Blade Runnerem „koszmarem”

„Miałem wiele obaw co do narracji”. Harrison Ford nazwał pracę nad Blade Runnerem „koszmarem”

„Nie, dziękuję”. The Walking Dead byłoby zrujnowane, gdyby nie ta jedna decyzja, która ocaliła serial

„Nie, dziękuję”. The Walking Dead byłoby zrujnowane, gdyby nie ta jedna decyzja, która ocaliła serial